Oficiální tisková zpráva:
Rádio Helax v průběhu listopadu ukončí vysílání svého programu na FM frekvenci 93.7 FM a bude nadále vysílat pouze v on-line. Provozovatel rádia, skupina MEDIA BOHEMIA, získal souhlas Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) s přejmenováním programu Rádia Helax na frekvenci 93.7 FM na Rádio Blaník.
Změna je reakcí na složitou ekonomickou situaci, do které se dostávají regionální média v důsledku poklesu lokálních reklamních příjmů souvisejících s koronavirovou krizí a nesplněnými sliby ministra kultury Lubomíra Zaorálka o pomoci kulturnímu a kreativnímu průmyslu.
Rádio Helax je dlouhodobě nejposlouchanějším rádiem Ostravska, což mu po dlouhé roky umožňovalo rozvíjet unikátní hudební formát a udržet si programovou svébytnost původního ostravského rádia, aniž by bylo nuceno stát se součástí nadregionální sítě, či silnějšího rádiového brandu. Jako jedno z mála rádií v ČR se tak Helax vyhnul programové konsolidaci rádiového trhu a dlouhodobě přispíval k programové rozmanitosti v moravskoslezském éteru.
Jako silně vyprofilované autentické regionální rádio, bylo schopno Rádio Helax fungovat ekonomicky také čistě v rámci Moravskoslezského kraje a Ostravska. To se stalo v době hlubokého propadu reklamních příjmů médií slabinou rádia, které není součástí národního produktu jako jsou celoplošná rádia, nebo nadregionální sítě a významně tak neparticipuje na národních reklamních investicích.
Po nenaplněných slibech o podpoře českým médiím a jejich pomoci následkům covidem zastavené ekonomiky, se stalo další provozování takto čistě regionálního rádia ekonomicky neudržitelné.
“Doufal jsem, že pomoc ze strany státu, ať už v jakékoliv formě, by nám umožnila udržet autentický program Helaxu v ostravském éteru a udržet tak i programovou rozmanitost na severní Moravě, ” říká programový ředitel rádia Helax Lukáš Ščurek. “Vytváříme roky unikátní hudební formát, který neměl obdobu v celorepublikovém měřítku. Všichni jsme z Moravskoslezského regionu. Nicméně současná situace na mediálním trhu regionální rozmanitosti nepřeje a přežijí jen silné národní značky.” Dodává Ščurek
Prozovatel rádia Helax skupina MEDIA BOHEMIA se rozhodla pokusit se unikátní programovou nabídku a značku udržet alespoň v podobě moderovaného on-line rádia. V kontextu českého rádiového trhu jde o první pokus uspět s takto silnou a programově vyprofilovou značkou čistě v on-line vysílání bez FM vysílání.
“Nechtěli jsme se smířit s tím, že ekonomický dopad koronakrize na mediální trh pohřbí značku Helaxu. Proto jsme se rozhodli, že se pokusíme udržet program Helaxu v podobě on-line rádia s klasickými moderovanými vstupy, ” říká Jan Neuman, programový ředitel skupiny MEDIA BOHEMIA k záměru překlopení tradiční FM stanice do on-line prostředí. Pro skupinu MEDIA BOHEMIA jde o pilotní projekt a pokus o nalezení ekonomického modelu provozování etablovaného rádia mimo FM vysílání.
Projekt on-line rádia Helax přinese dosavadním posluchačům nový obsah na sociálních sitích a zaměří se na rozvíjení programových prvků, které umožňuje rádiu právě on-line prostředí oproti klasickému FM.